Vilhelm håller koll på allt som skrivs om hans kunder (och om HV71)

Vilhelm Hanzen är grundare och PR-konsult på Gul PR och sitter med i årets jury för Retorikpriset. Han jobbar med PR för kunder som FundedByMe, Ångestpodden och SnappCar. Vi har snackat med honom om hur han använder MyNewsFlash för att hålla koll på vad media skriver om hans kunder, favoritband och HV71.

Vad skrivs om våra kunder?

Gul PRs jobb är att få spridning på sina kunders budskap i media. Genom MyNewsFlash så vet de allt som skrivs om vilket gör det enkelt mäta sitt genomslag i media och hålla sina kunder nöjda.

Direkt när en artikel om en kund har publicerats så skickar vi vidare den till kunden. Då visar vi kunden att Gul PR levererar, är på tårna och vet vad vi sysslar med. Detta är otroligt värdefullt för oss.

Det är också ett bra sätt att hitta journalister som skriver om en kund och börja bygga en relation med dem. Det är då enklare att få ut nya artiklar i framtiden. Att flera på Gul PR använder MyNewsFlash gör dessutom arbetsdagen lite roligare...

När en ny artikel publiceras om våra kunder så plingar det till i både min och kollegornas telefoner. Det är ett roligt sätt att dela glädjen att vi har lyckats och att det skrivs om våra kunder.

Den som vet mest säljer bäst

Gul PR håller inte bara koll på vad som skrivs om deras kunder utan även vad som skrivs om företag som de vill ha som kunder. Att veta vad som är nytt om den potentiella kunden och dess bransch är en naturlig del av försäljningsprocessen.

Att nämna en nylanserad feature eller en ny investering för en potentiell kund visar att vi har koll och vet vad vi pratar om. Det är en bra ingång till ett säljssamtal och är en av delarna i hur Gul PR får nya kunder.

HV71 och musik

Under SM-slutspelet i början av 2018 så följde Vilhelm allt som skrevs om hans favoritlag HV71, vilket blev väldigt mycket. Alternativet att det skrevs mindre om HV71 var ju inte så frestande eftersom det hade betytt att de hade varit utslagna och inte med i slutspelet.

I vissa perioder vill man ha så många nyheter som möjligt, speciellt under ett spännande slutspel. Framförallt vill man ha nyheter från många olika källor.

Det måste inte skrivas mycket i media för att det ska vara intressant att följa. Inför favoritbandet Underoaths reunionturne så följde Vilhelm allt som skrevs om dem, som en uppvärmning inför koncerten.

Det var superkul att hålla koll. Det är ett väldigt nischat band så det skrevs inte så mycket i pressen, men det som skrevs var väldigt intressant. Framförallt var det tacksamt att få allt direkt levererat utan att behöva leta efter artiklarna själv.

Vi tackar Vilhelm för att han använder MyNewsFlash och önskar både Gul PR och HV71 lycka till i framtiden.


MyNewsFlash

Sveriges bästa nyhetstjänst som samlar alla nyheter från alla tidningar på en plats. Du bestämma exakt vilka nyheter du vill ha och får full kontroll över ditt nyhetsflöde genom att skapa dina egna nyhetssökningar.

Hämta i App Store   Ladda ner på Google Play

Läs också

Hur Carina håller koll på både jobbet och sin gata med MyNewsFlash

Läs mer...